Dossier Carollo/DeLuca – Kort samengevat: over wat zijn we hier bezig?
Alsnog onduidelijke familieruzie eindigt met messteek in borst.
- Invalide heftruckchauffeur (Ford Genk) Andreo Carollo ligt al anderhalf jaar in de clinch met de familie De Luca, allebei uit Maasmechelen.
- Een lange lijst met incidenten, zoals bedreigingen, vernielingen, ingetrapte deuren, kwalijke telefoons en berichtjes, dit alles richting Carollo die hierdoor kapot geraakt van de zenuwen.
Hoe komt dat?
- Luigi De Luca zat jaren in de gevangenis, na een veroordeling in een zware drugszaak.
- Terwijl hij in de gevangenis zit, begint Angelina Merola (de vrouw van Luigi) een relatie met Andreo Carollo.
- Een oude schoolliefde die weer opbloeit?
- Andreo Carollo en Angelina Merola zijn neef en nicht.
- Een relatie tussen neef en nicht, dat is toch ongewoon?
- Luigi De Luca komt dit in de gevangenis te weten en is geraakt in zijn eer.
- Hij en zijn zoon Massimo De Luca vinden dat ze ‘moeten’ reageren.
Te veel toeval om toeval te zijn
- Volgt een incident na een toevallige ontmoeting op straat.
- Massimo De Luca trekt na incident, samen met vrienden, af naar de flat van het Andreo Carollo.
- Vader Luigi De Luca: ‘Ge moet mijn vrouw met rust laten of ik smijt u van het balkon.’
- ‘Ja? Okee, kom maar af, ik wacht op u.’
Er is geen weg terug
- Op zaterdagavond 20 juni 2020 gebeurt het onvermijdelijke.
- Massimo De Luca stopt rond 22 uur met een vriend aan het appartementsgebouw van Andreo Carollo langs de Oude Baan in Eisden.
- Zijn vader en zijn vrouw volgen in een andere wagen.
- Massimo’s moeder en zijn vriendin arriveren.
- Carollo staat buiten, beneden voor de ingang naar zijn appartement, twee hoog.
- Hij draagt een mes achter zijn broeksriem.
- Het komt tot roepen, tieren, duwen, slaan en dan de uithaal met het koksmes, tweemaal.
Schiet me maar dood
* De beschuldigde vraagt extra bescherming op zijn proces.
* Advocaat Brecht Horsten: ‘We willen hier niet het proces van het slachtoffer en de burgerlijke partijen voeren, maar het is wel belangrijk om de context te schetsen.’